۱۷ بهمن ۱۳۸۵

جشنواره 1

1. بالاخره جشنواره امسال برای من هم افتتاح شد. پیش از نوشتن درباره اولین فیلم، باید کمی درباره نحوه توزیع بلیط بگویم. راستش به نظر نمی رسد هیچ ضابطه ای وجود داشته باشد در تعداد بلیط های پیش فروش شده! دیشب در سینما آفریقا که می گویند بیش از 1000 نفر است گنجایش آن، برای فیلم پاداش سکوت فکر نمی کنم 200 بلیط هم فروخته شده باشد! بخش عمده جمعیت که من هم جزوشان بودم دست خالی برگشت. جالب این جاست که وقتی روز بعد برای دیدن سانس اول نمایش در سینما استقلال رفتم (حدود ساعت 1:30)، صف خرید بلیط برای اخراجی ها که 8:30 شب پخش میشد تشکیل شده بود! می گفتند چشممان ترسیده از نرسیدن بلیط در سانس 10:30 شب پیش سینما آفریقا. جالب این جاست که وقتی با یکی از مسوولین سینما حرف می زدم میگفت که حدود 90 درصد بلیط اخراجی ها پیش فروش شده و شاید 20 بلیط هم نفروشیم! کلا اوضاع به شدت به هم ریخته است و انگار هیچ کنترلی نبوده در پیش فروش ها. بازار سیاه هم که با قوت به راه است البته!


2. توتسی را دیدم که محصول 2005 مشترک انگلیس و آفریقای جنوبی است و اسکار بهترین فیلم خارجی سال پیش را هم گرفته. راستش از بس کیفیت فیلم بد بود و در طول نمایش آپاراتچی محترم برای جا دادن تصویر روی پرده آن را تار و کوچک و بزرگ می کرد که نمی توانم نظر درستی بدهم درباره خود فیلم. وضع زیر نویس هم که فاجعه بود و این را می شد در بخش هایی که هم زیرنویس انگلیسی اصلی وهم فارسی وطنی ظاهر می شد فهمید! کلا هم که زیر نویس ها عقب بود.

به طور کلی به نظر می رسید فیلم بدی نباشد. اصرار زیادی داشت کارگردان در مطرح کردن مساله ایدز در آفریقای جنوبی. جا به جا در فیلم با تابلوهایی مواجه می شدی که رویشان نوشته بود:

We are all affected by HIV & EIDS.

این شکل مطرح کردن تکراری گاهی توی ذوق می زد به نظرم. پیام فیلم هم غیر از ایدز می توانست این باشد که بزه کارها و آدم کش ها انسان های عجیب و غریب و خیلی سنگدلی نیستند و مثل همه افراد عادی میتوانند مهربان باشند و دلسوز . موسیقی فیلم هم جالب بود به نظرم و در بخش های مختلف خوب انتخاب شده بود و تماشاگر را همراه میکرد با خود.


ولی راستش تجربه اول جشنواره ای من اصلا خوب نبود با آن پخش عجیب و غریب سینما استقلال. باور کنید بخشی از پایین تصویر را در نیمی از فیلم اصلا نمی دیدیم!


مرتبط:

نوشته پرستو درباره توتسی

۴ نظر:

پ گفت...

زیرنویس فارسی در اکرانِ سینما فلسطین هم دیر و زود و قاطی بود. اما زیرنویس انگلیسی اش مرتب بود.

Roozbeh گفت...

نه تو استقلال که فقط یه بخشای کوتاهی از فیلم زیرنویس انگلیسی داشت!

ناشناس گفت...

سلام ...و حتی من که پنج سالی می شه جشنواره فیلم رو تعطیل کردم ... پارسال ها هم یک بار رفتم کلی صف وایستادم ... نزدیکای نوبتم که بود ، صف رو ول کردم اومدم !! دیدم حال نمی کنم با فیلم دیدن !! دو نقطه دی ! در ضمن : فریدا معرکه س ... ندیده بودیش ؟ من یک سال و نیم پیش دیدم ... و اتفاقن همین شنبه ای با شبنم صحبتش بود ، که شب قبلش برای ششمین بار دیده بودش !

Roozbeh گفت...

فریدا رو چند سال پیش، همون موقع ها که ساخته شده بود دیده بودم ولی چیز زیادی یادم نبود. این بار خیلی لذت بردم...خیلی!
جشنواره هم چیز خوبی است کلا. حیف که فیلم دیدن با اعمال شاقه اش نصیب ما میشود!