برای اکتیویستهای فمینیست ساخته شده این فیلم انگار. پر است از زیر سوال بردن کلیشهها و تفکیکهای جنسیتی رایج در جامعهی ایرانی. نگاه اجتماعی فیلم به محرومیتهای زنان از حضور در عرصههای مختلف عالی است. جداً دیدنش را به همهی کسانی که دغدغههایی از این دست دارند، توصیه میکنم. داستان دختری است که میخواهد جا پای پدر بگذارد و کارِ او را به عنوان موتورسوارِ دیوارِ مرگ بگیرد. گلشیفته فراهانی مثل همیشه خوب و باورپذیر بازی کرده. نمیخواهم بگویم از نظر کارگردانی یا مسائل فنی سینما با یک شاهکار مواجه میشوید. راستش درباره ی این چیزها خیلی نمیدانم. ولی تلاش محمدعلی طالبیِ فیلمساز برای دوری جستن از نگاههای جنسیتی و تزریق حسی انسانی به کار، به نظرم قابل ستایش و احترام است. خیلی یاد آفسایدِ جعفر پناهی افتادم هنگام تماشای فیلم. امیدوارم این یکی به بلای عدم اکران عمومی دچار نشود.
*"موضوع فیلم ساده است. مثل این است که بگویید یک مساوی با یک است. شاید گفتن این حرف به نظر خیلی ساده و بدیهی به نظر میرسد اما بسیار اتفاق افتاده و میافتد که گفتن همین حرف ساده، تبدیل به بحران شده. در خیلی از کشورها شما نمیتوانید بگویید یک رنگینپوست و یک سفیدپوست برابرند؛ بلوا میشود. من علاقمند بودم بدون این که حرفم رنگوبوی اعتراض یا بداخلاقی داشته باشد و به بیانیههای سیاسی نزدیک شود بگویم جنسیت در آدمها و قابلیتهایشان چندان موثر نیست."
* بخشی از نوشتهی محمدعلی طالبی، کارگردانِ دیوار، در مجلهی فیلم 374
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر