۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

خشونت عریان

عجیب است
کم کم باید یاد بگیریم انگار که از هیچ چیز تعجب نکنیم در این مملکت
از هیچ برخوردی، هیچ طرحی که نام ضربتی بر پیشانیش حک شده، هیچ توهینی، هیچ قانون شکنی خوش آب و رنگی که به نام قانون انجام می شود و بالا بردن امنیت در جامعه...
هر چه هم که پوست کلفت شده باشیم اما، نمی شود بی تفاوت بود نسبت به این حجم عظیم خشونت آشکار که این روزها پلیس پیشه کرده به بهانه های گوناگون.
روزی برای کش آوردن روسری ها و مانتوهای کوتاه و روزی دیگر به نام مقابله با اشرار و اوباش!
ژست روان شناسانه نیروی انتظامی در طرح مبارزه با بد حجابی گوش فلک را کر کرده بود که بد حجابان از لحاظ روحی این گونه اند و رواج دهندگان ماکنیسم (به قول خودشان) فلان کمبود را دارند و اینها...
این بار اما ژستی هم در کار نبود. ضرب بود و تحقیر و توهین. تو بگو به شرور ترین انسان روی زمین. همین که نام انسان رویش است، کافی نیست که نگذاریم این گونه خوار شود؟
یعنی حقیقتا این ها فکر می کنند با چنین کارهایی امنیت جامعه افزایش می یابد؟
به نظرتان کسی که چنین برخوردهایی دیده، پس از گذراندن دوران کوتاه یا بلند حبس، دو فردای دیگر که بازگشت به جامعه قبلی، اصلاح شده است؟ شرارت را کنار می گذارد و تبدیل می گردد به فردی مفید برای اجتماع؟
شرمنده...کلماتی از جنس دیگر است که با مرور این رفتارها جلوی چشمانم رژه می روند:
"کینه
بغض
انتقام"
انتقامی که لزوما از همان جامعه گرفته می شود که به چشمان خویش تحقیرش را دید.
رواج آشکار خشونت در زندگی های روزمره مان، تنها قبح ارتکاب آن را می ریزد به نظرم. ا

پی نوشت:
مبارک است. قاضی مرتضوی بزرگوار آن چنان در نشست خبری پس از اخبار شبانه شبکه دوم سیما نشریات را تهدید کردند و هرگونه فعالیت ژورنالیستی بر ضد طرح جدید نیروی انتظامی را خلاف شمردند که از روز آینده همین زمزمه های کوچک انتقاد را هم نمی شنویم از رسانه های کاغذیمان! کسی می داند با این سرعت تا کجا می توانیم به قهقرا برویم؟

مرتبط:
کرامت انسان
كاركرد خشونت
عاملان اصلی ایجاد وحشت

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

sorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrryyyy!!

ناشناس گفت...

مثل اینکه شماها اصلا در جریان برخوردهای پلیس های دیگر کشورها با همچین آدم هایی نیستید؟؟؟؟

ناشناس گفت...

Salam
Ye jahayi durtar az noke bini ham vojud dare...
Pishnehad mikonam yeruz dame ghorub ye bazdide kutah az mohavateye joloye ye ghahvekhuneye mahalehaye jonube shahr dashte bashi.
Age facte jadidi vase ghezavat peida nakardi begu ta bishtar rahnamayit konam.
felan :)

Roozbeh گفت...

جالبه که دوستان من این قدر با من اختلاف نظر دارند. یعنی به نظر شما قانون فقط برای انسان های با شخصیت و محترم که لباس های اتو کشیده می پوشند و پشت چراغ قرمز می ایستند نوشته شده؟ به نظرتان با فلان لات چاقو کش عربده زن نباید طبق قانون برخورد شود؟ نباید با حکم قضایی دستگیرش کرد؟ نباید به او اجازه داشتن وکیل و محاکمه شدن در دادگاهی عادلانه را داد؟ باید با او همانند خودش رفتار کرد؟! جالب است این همه اختلاف نظر بر س مسائل اساسی که به انسان بودن هایمان مربوط است!

ناشناس گفت...

سلام روزبه،
من هم فکر می کنم با خورد کردن شخصیت آن فرد جلوی هم محله ای هایش و نابود کردن کرامت انسانی اصلا تعجب آور نخواهد بود اگر این آدم بعد از آزادی از زندان وسط خیابان همین جوری یک نفر را بزند بکشد؛ همان انتقامی که نوشته ای را به خاطر عقده ای که از همه ی "انسان ها " به دل گرفته سر همین "انسان ها" خالی می کند

ناشناس گفت...

این آقا جونا چی می گن روزبه؟
یعنی اینا واقعن هنوز نمی دونن این برخوردا واسه چیه؟
بی خیال بابا!!!
مردم از دست این مردم پوپول

ناشناس گفت...

پایتخت عاطفه....یا پایتخت نفرت؟؟؟؟؟؟؟

Armaghan گفت...

afsoos

ناشناس گفت...

دقیقا این همه تحقیر و توهین تنها نتیجه ای که داره پرورش عقده و نفرته! تو کامنت دونی نسرین هم نوشتم! تحقیر آدمها با تنبیهشون خیلی فرق داره! حق تنبیه مسلما هست! اما تحقیر... !
اصولا با ساقی هم موافقم! فکر نمی کنم امنیت اجتماعی دلیل اصلی این برخوردها باشه! این هم بلوایی دیگر است برای آشفته کردن ذهن!

ناشناس گفت...

sorry for this situation
for our country
for everythings that exist in this fucking place..
i am tired
tired of living
tired of be alive
maybe its the end of my way..
maybe..

ناشناس گفت...

زیاد دارین گیر میدین به پلیس! مواظب خودت باش. نگی نگفتی هااااااا